Changsha: Yuelu Mountain

Yuelu Mountain

Her kan du lese om da jeg ankom Changsha, og om dag to hvor jeg utforsket Hunan Martyr’s Park og Orange Island.

Siste dag i Changsha var vært tilbake til sitt klamme, fuktige, kvelende, forurensede seg igjen, og jeg innså at jeg burde besøkt Yuelu Mountain dagen før for å se utsikten ordentlig. Jaja, slikt skjer. Etter frokost (gjett hvor!) tok jeg t-banen til Yingwanzhen – stoppet nærmest fjellet. Før jeg drar på ukjente plassen pleier jeg alltid søke de opp på nett for å prøve å få et bilde av hvordan jeg kan få meg fra A til B, i dette tilfellet t-banestoppet til fjellet. Det er aldri noen god idé egentlig, spesielt ikke i Kina. Alt kartet har å vise er en grønn flekk milevis fra nærmeste vei, og jeg får panikk for at jeg skal gå meg vekk. Når jeg kommer dit er jo alt skiltet, så klart.

View from Yuelu Mountain
Utsikten fra toppen av fjellet.

Yuelu Mountain

Det var det jaggu denne gangen óg, så det å finne fjellingangen var ikke noe problem. Ifølge internett skulle det ta en time å gå opp til toppen, men siden jeg ikke hadde så innmari lang tid, jeg skulle nemlig ta toget hjem den kvelden, bestemte jeg meg for å betale for minibussen som gikk opp til toppen og gå derifra. Opp, opp, opp gikk det, og jeg skjønner ikke hvordan internett mener denne turen tar en time, det hadde tatt meg minst tre. Vel av bussen så jeg så vidt litt utsikt over byen gjennom smoglaget.

Oppe på fjellet befinner det seg templer, graver, minnesmonumenter og mye annet interessant, så jeg begynte å tusle nedover veien for å se om jeg fant noen av disse stedene. Det som var irriterende var at en attraksjon, for eksempel Aiwanting Pavillion, kunne være skiltet på det første skiltet jeg kom til, men ikke på det neste som så klart lå i et veikryss. Så jeg ante jo ikke hvor noe var halve tiden. Jeg gikk glipp av mange attraksjoner jeg gjerne skulle sett, men jeg fikk da sett noe. Blant annet en finfin innsjø, noen monumenter og et par graver.

Lake on Yuelu Mountain
Innsjø på fjellet.

View from Yuelu Mountain
Utsikt fra broen.

Vannliljer!

Og sjekk dette, da. Det er ingen myte at kinesere går så og si i ballkjoler på fjelltur. Hun her var ei ung jente som var i følge med noen gutter, og hun hadde HØYE HÆLER på. Det hadde ikke gått på Trolltunga, for å si det slikt!

Jeg kom til slutt ned til fjellets andre inngang og orket rett og slett ikke gå opp igjen for å finne flere attraksjoner. Jeg var sliten, varm og sulten. Jeg prøvde isteden å finne Yuelu Academy, et av Kinas gamleste uiversiteter, men må ha gått rett forbi det også. Dog fant jeg en statue av formann Mao.

Yuelu Mountain
Tavler ved siden av en grav.

Minnesmerke.

Trapper er ikke uvanlig på kinesiske fjell.

Chairman Mao
Statue av formann Mao.

Middag på Ajisen Ramen, før jeg dro til togstasjonen – med t-bane denne gangen.

Mitt inntrykk av Changsha? Har du to-tre dager i Kina, er på budsjett og vil se mye fint så anbefales byen sterkt. 3/4 attraksjoner jeg besøkte var gratis, byen er billig, og ganske så koselig. Jeg anbefaler dog å besøke byen når det ikke er 30+ grader på grunn av den høye luftfuktigheten. Byen er et flott eksempel på det ekte Kina – et land i ekonomisk utvikling, men med tusenvis av års tradisjoner.

Til slutt et bilde av sentrum hvor de driver og «pusser opp». Litt kaos kan man si: