Helgetur til Emei Shan

Etter å ha brukt hele fredagen på å traske rundt for å se Leshan Giant Buddha, var vi på lørdag klare for å bestile Emei-fjellet – et 3000 meter høyt fjell med mange templer på veien. Målet var å komme til toppen, sove i et gammelt tempel på toppen og se soloppgangen over skyedekket dagen etterpå. Vi hadde blitt fortalt at hvis vi skulle gå opp hele fjellet kom det til å ta to-tre dager. Men hvis vi tok bussen halvveis opp og så kabelvogner et stykke tok det fem timer å gå opp, også kunne man også ta bussen helt til toppen og gå i en time. Så vi bestemte for å ta bussen halvveis og gå i fem timer.

After spending all of Friday seeing the Leshan Giant Buddha, we were ready to climb Emei Mountain on Saturday – a 3000 meter high mountain with loads of temples on the way. Our goal was to get to the top, sleep in an old monastery, and to see the sunrise above the  clouds on Sunday. We were told if we wanted to walk the entire way up it would take us two-three days. But if we took the bus half way up and then the cable cars it would take us about five hours. You could also take the bus all the way to the top and walk for an hour, but we decided we wanted to walk for five hours and see the mountain.

Emeishan Hostel C

Emei Shan Entrance

Vi begynte å gå mot inngangen til fjellet, men skjønte godt at den var for langt unna så vi tok taxi. Vi kjøpte billetter (hurra for studentrabatt!) og satte oss inn i bussen som skulle bringe oss halvveis opp fjellet. På kartet så ikke fjellet så stort ut, men etter å ha kjøpt i en evighet begynte vi å lure på om enten sjåføren kjørte oss helt til toppen, eller at dette fjellet var gigantisk. Jeg begynte nesten å håpe at han hadde kjørt til toppen…

We started walking towards the entrance of the mountain, but we soon realized it was too far away to walk. So we took a taxi. We bought tickets (hooray for student discounts!) and got on the bus that would take us half way up the mountain. On the map it didn’t look that far away, but after driving forever we started to wonder wether the driver was driving us all the way to the top, or if this mountain was ridiculously big…

Emei Shan

Men det viste seg at han hadde kjørt oss halvveis opp og at dette fjellet var utrolig stort. Vi begynte å gå, og hele turen bestod av trapper oppover. Dermed ble det også et stort skille i de som var raske og de som var treige til å gå, så vi bestemte oss for å dele oss. Fem gikk foran og tre gikk bak (inkludert meg). Vi gikk og gikk og gikk og gikk. Etter to timer møtte vi på noen ville aper som bor på fjellet. På Wikipedia og i all informasjon om fjellet står det at apene er slemme og biter. Men grunnen til at de biter ser man ikke før man er på fjellet… det står nemlig folk over alt og selger bambusstokker som man kan SLÅ og JAGE VEKK apene med. Er ikke rart de biter. Vi ble dog litt nervøse da 10-20 stykker kom gående ned trappa som vi skulle gå opp. Vi lot dem passere, også gikk vi fint oppover. Det kom fler og de gikk på en side av trappen mens vi gikk på den andre. Det gikk så fint, så! Men så kom en stor ape og rappa vannflaska til han fra Belgia, knakk den i to og drakk opp vannet. Han var visst tørst, stakkar!

Turned out he drove us half way and that the mountain was huge. We started walking and found out the whole walk was staircases upwards. Some of us were fast and some were slow, so we split up into two groups. Five walked fast, and three walked behind (including me). We walked and walked and walked and walked. After two hours we ran into some wild monkeys that live on the mountain. On Wikipedia and in other information I’ve read about the mountain it says to watch out for the monkeys, they are evil. But the reason for them behaving badly is because they have been teased by tourists for years. And now they even sell bamboo sticks so people can hit and chase them away. No wonder they bite. So we were a bit nervous when 10-20 of them came down the stairs that we had to walk up. We let them pass, and walked on. More of them came, but we walked on one side of the stairs and they on the other so we had no problems. However, one of them did seal the Belgian guy’s water bottle, broke it in half and drank it. I guess he was thirsty!

Wild Monkeys

Wild Monkeys 2

Etter å ha gått i litt over en time til kom vi til et tempel, og bestemte oss for å sjekke på kartet om vi fant ut hvor vi var. Det viste seg at vi hadde gått i tre timer og var kun kommet til det første tempelet på turen… det vil si at vi var ikke kommet halvveis en gang. Fem timer, liksom. Denne turen kom til å ta hele dagen og natta med. Det fristet å snu og gå og ta bussen helt opp til toppen og bare gå den siste timen, men de andre fem foran oss visste jo ikke hvor vi var om vi gjorde det (mobilene våre fungerte ikke i Kina), så vi fortsatte bare å gå.

After walking for another hour we came to a temple and decided to find our location on the map. Turned out we’d been walking for three hours and had just made it to the first temple on the trip… which meant we weren’t even halfway. Five hours my ass. This trip was gonna take us all day and night. We were very tempted to turn around and get the bus to the top, but the other five wouldn’t know where we were if we did (our phones didn’t work in China) so we kept walking.

Wild Monkeys 3

Men etter bare noen minutter møtte vi på tre av de fem andre, de var da på vei tilbake. Hun fra Japan på gruppa hadde møtt på en kineser som snakka japansk, og han fortalte at hvis en voksen mann gikk denne turen kom det fortsatt til å ta åtte timer til. Så han skulle snu, og vi snudde også. Men to på gruppa bestemte seg for å gå hele turen, så vi var bare seks som gikk tilbake. Hun fra England var på dette punktet blitt bitt av ei ape på låret, de samme apene som vi hadde gått forbi tidligere. Hun hadde en regnjakke i en pose som hang på baksiden av sekken, og denne ville apen så klart ha for han trodde nok det var mat. Men han fikk den ikke av og da ble han sur og beit henne. Hun blødde ikke, men hadde DET blåmerket, så vi var litt usikre på om det kom til å gå bra, eller om vi burde ta henne med til legen så hun fikk tatt sprøyte mot rabies.

But after a few minutes we met three of the five other people in our group, they were heading back. The Japanese girl had met a Chinese guy who spoke Japanese who told her that even if  grown man was walking it would still take like eight more hours. So he was gonna turn around, and we did too. Two of us were still walking, though. They wanted to make it to the top. The English girl was at this point bitten by a monkey, the same ones we’d passed earlier. She had a raincoat fastened on the back of her backpack, and the monkey wanted this because the thought it was food or something. But it was stuck so he wasn’t able to get it loose, and so he bit her. She wasn’t bleeding, but she had a big bruise, so we were a bit unsure if we should get her to the hospital for a rabies shot or not.

Chinese Girl Rabies

Det ble bestemt at vi skulle få med henne til legen først, så kunne de som ville prøve å ta bussen til toppen etterpå. Siden det var jeg som kunne mest kinesisk ble det jeg som måtte løpe rundt på fjellet og spørre de lokale etter legen, og forhandlet tilogmed en som ville kjøre oss ned med bilen sin. Men siden vi hadde betalt for bussbillett ned til start ble det tai gui le! (alt for dyrt!) så vi fortsatte bare å gå nedover. Da vi kom helt ned ville to prøve å komme seg opp til toppen igjen, mens vi andre var helt utslitte og bestemte oss for å dra ned og prøve å få booket oss inn på hostellet en natt til. Så vi dro ned, fikk rom og dro til legen med apebittet. Da vi kom tilbake hadde de to andre kommet ned også, bussene hadde visst sluttet å gå til toppen før de rakk å finne ut av det. Så vi bare spiste middag og slappet av resten av kvelden.

We decided to get her to the doctor’s first, and then whoever wanted to could try getting the bus to the top. Since I knew most Chinese I had to run around asking for the doctor, and I even had to negotiate this guy who wanted to drive is down from the mountain. But since we had already paid for the bus ticket it was tai gui le! (too expensive) and we kept walking. When we got down two of us wanted to get the bus to the top, and four of us were exhausted and wanted to see if we could book another night at the hostel. So we went down, got some rooms and went to the hospital with the monkey bite. When we got back the two others were there as well, the buses had stopped for the day. So we just went out for dinner and chilled for the rest of the evening.

Jenga
The next day this cute Chinese girl really wanted to play Jenga.

Jenga 2
Evil look.

Jenga 3
But then she discovered Candy Crush…

De to som fortsatt var på fjellet hadde vi ikke noe kontakt med før de kom pesende inn på hostellet dagen etter. De hadde gått i ni timer på lørdag, sovet på gulvet i en resturant, stått opp tidlig dagen etterpå og gått i en time til for å komme til toppen før soloppgangen. Så av åtte kom kun to seg til toppen. Vi var litt bittre på det dagen etterpå, men nå kan man se tilbake på det og le. Vi hadde en fin tur allikevel, og Emei-fjellet er utrolig fint. Det var også gøy å se ville aper, pinnedyr og andre insekt, selv om ei ble bitt. Så mitt tips til framtidige reisende er å ikke ha noe som henger løst på sekken! Jeg har lyst å dra tilbake når jeg er i Kina neste år og komme helt til toppen. Nå vet jeg jo hvor lang tid det kommer til å ta, og er forberedt på det.

We had no contact with the two girls who were still on the mountain until they walked in to the hostel the next day. They had walked for nine hours on Saturday, slept on the floor of a restaurant, and got up early the next day and walked to the top. They got to see the sunrise, which was beautiful. So of eight people, two made it to the top. We were a bit gutted we didn’t make it, but now we can look back and laugh at it. Even if we had some monkey bites and the we didn’t make it to the top we still had a good trip. My tip to future travelers is to not have any loose things attached to your backpack when entering the monkey areas. I really wanna go back next year to finish the trip. Now I know where to go and how long it’s gonna take.

• Problemet med sånne aper er som regel at noen mater dem, og da lærer apene at mennesker = mat, og kan bli agressive hvis de ikke får det de vil. Så hvis folk bare sluttet å mate dem kunne de sluttet å selge bambusstokker for å slå dem… drøyt! Dumt turen ikke helt gikk som planlagt, men var sikkert en gøy opplevelse fordetom! 🙂

• Malene

Damn, ekstremtur!

• Dee

Aper er SÅ skumle og uforutsigbare. Huff. Men virker som en fantastisk tur selv om dere måtte snu da 😀

• Åh, dette ser fantastisk ut! Minus sykdom og aper! Det virket som om dere hadde en innholdsrik tur selv om dere måtte snu.

• Kjipt når informasjonen ikke stemmer, men det gjør jo som oftest seg til en god historie i etterkant 😉 Synd dere ikke fikk muligheten til å komme opp på fjellet, men det finnesn nok flere muligheter i framtiden! Det ser i alle fall stunning ut på bilder!

(og ja, aper kan være litt scary!)