Nyttårsfeiring i Hongkong!

Celebrating New Year's Eve in Hong Kong

Det var ikke så ille å være på skolen i jula som jeg trodde. Jeg hadde ikke så mye julestemning i desember, og fant ut at dersom jeg ikke kunne feire med snø, norsk julemat, og Tre nøtter til Askepott, så kunne jeg like så godt la være å feire jul. Da kunne jeg heller studere isteden. Noen av vennene mine og jeg hadde dog en liten sammenkomst på julaften, men bortsett fra litt julepynt så føltes det lite som jul selv om vi hadde en morsom kveld.
Nyttårsaften, derimot, er en alle historie. Alle feirer jo nyttårsaften, uansett hvor man er. Alle nyttårsaftener for meg har vært unike på hver sin måte, og jeg husker fortsatt mange av de i dag. Nyttårsfeiringen 2013/2014 var så fin at jeg følte ikke for å sitte og glo i Wuhan og bare savne vennene mine hjemme i år. Jeg ville heller ikke tilbringe kvelden på en eller annen bar som jeg ikke liker, før så og dra hjem tidlig og sove halve 1. januar. Jeg er gladest når jeg reiser, og vi hadde noen dager fri for anledningen, så jeg bestemte meg for at jeg ville reise bort isteden. Så jeg og noen klassevenninner bestemte oss for å reise til Hongkong!

Avenue of Stars

For å være hel ærlig var Hongkong aldri et sted jeg så for meg at jeg ville besøke. Jeg synes byen hørtes ut som et skikkelig rotplass. Men jeg ble veldig positivt overrasket av Hongkong, og jeg vil i dag gå så langt som å si at det er blitt en av mine favorittsteder i hele verden. Blandingen mellom kinesisk og britisk kultur gjør at denne byen er helt unik, og jeg digger det.

Vi, jeg og tre klassevenninner, tok flyet ned til Hongkong fra Wuhan 30. desember. Vi fløy med Dragonair, som er et flyselskap jeg virkelig anbefaler om du er i Asia. Vi fant et billig hostell i Mong Kok gjennom Hostel Bookers. Det var allerede blitt kveld og mørkt da vi kom fram, så vi bestemte oss for å ta det rolig første kvelden og vi gikk of fant noe å spise. Vi endte opp med japansk fast food, jepp, det var McDonalds style bare japansk. Skikkelig gøy!

Avenue of Stars 2
Avenue of Stars.

Avenue of Stars 3

Neste dag var nyttårsaften. Planen var å ta det rolig på dagen slik at vi hadde energi til å være ute en stund på kvelden og feire, men samtidig så ville vi jo se så mye av byen som mulig! Etter frokost tok vi T-banen fra Mong Kok til Tsim Sha Tsui og gikk ned til Avenue of Stars. Her kan man se den berømte Hongkong skyline og statuen av Bruce Lee. Jeg synes bare det var flott å se sjøen igjen! Wuhan ligger langt fra havet, så det å lukte saltvann igjen var kjempefint. Været var også nydelig med godt over 20 grader. Vi gikk langs hele promenaden opp til Signal Hill Garden hvor vi møtte ei av mine venninner, Emily, fra Portsmouth som bor i Hongkong. Jeg hadde ikke sett henne siden mai, så det var veldig fint å tilbringe dagen sammen med henne.

Vi tok turen til Kowloon Park hvor vi gikk litt rundt og fant en benk å sette oss ned på en stund. Så slo det oss at klokka bare var 14.00, hva skulle vi gjøre resten av dagen? Emily foreslo at vi kunne dra opp på Victoria Peak og se utsikten over byen, så vi tok T-banen dit. Det er en turist-trikk som går oppover fjellet til utsiktsplassen, men køen var så lang at vi fant ut at vi skulle vurdere hva vi skulle gjøre videre over en britisk fish and chips på en britisk pub. Det var så fint å spise ordentlig britisk mat igjen, du aner ikke! Vi red også verdens lengste strekning av rulletrapper, som ligger i Soho-området i Hongkong.

Kowloon Park
Fontene i Kowloon Park.

Victoria Peak
Solnedgangen fra Victoria Peak.

Etter måltidet begynte det å bli såpass sent at dersom vi skulle ha tid til å se solnedgangen måtte vi skynde oss. Derfor tok vi taxi opp på Victoria Peak, og rakk akkurat å se siste del av årets siste solnedgang. Utsikten var helt spektakulær, men uheldigvis var det ganske tåkete den dagen. Men jeg er så glad for at vi tok turen opp dit.

Vi hastet tilbake til hostellet for å skifte til nyttårsfesten, og så hastet vi videre til Pok Fu Lam-området for en liten nyttårsfest hjemme hos Emily. Noen timer senere befant vi oss på taket til IFC-kjøpesenteret for å se på fyrverkeriet. IFC er den høye bygningen du ser på første bildet i dette innlegget. Vi stod på en takterrasse rett ved siden av den. Det pleier å være fyrverkeri her hvert år, men på grunn av de politiske demonstrasjonene i Hongkong tidligere i 2014 ble fyrverkeriet avlyst i år. Vi så litt fyrverkeri, men ifølge Emily var det på langt nær så mye som vanlig. Det var uansett en utrolig flott nyttårsaften, og jeg er så utrolig glad for at jeg fikk oppleve nyttår i Hongkong. En perfekt start på 2015 sammen med gamle og nye venner.

Victoria Peak 2
Utsikt fra Victoria Peak.

Victoria Peak 3
Meg og Emily på Victoria Peak.

New Year's Eve
Fyrverkeri!

Godt nytt år, alle sammen!!

• Så gøy! Hong Kong er jo en veldig spennende by med et ekstremt mangfold, og jeg kan tenke meg det var en morsom opplevelse å feire nyttårsaften der 🙂

• åh, Hong Kong <3 Jeg studerte jo der i 2013, så har et veldig spesielt forhold til byen! Fantastisk by, ingenting annet å si 🙂