Roadtrip i Skottland: Stirling, Loch Lomond, Glencoe & Fort William

I mars i år var mamma og besøkte meg her i Edinburgh. Da hun skulle bestille tur drev vi og snakket litt om at det hadde vært gøy og leid bil en dag og kjørt opp til Fort William og tilbake, for det er så utrolig fint i den delen av Det skotske høylandet. Etter hvert ble tankene om en dagstur til en todagers roadtrip rundt deler av Skottland…

Det mamma var mest nervøs for var vel å kjøre på venstresiden av veien! Selv var jeg mest opptatt av å navigere oss frem til de forskjellige stedene vi ville utforske. Jeg hadde vært i Fort William én gang tidligere, i september da jeg dro dit på busstur med universitetet, og jeg har jo vært litt rundt i Storbritannia med både bil og buss de siste fem årene, men jeg har aldri kjørt eller navigert selv! Jeg har jo ikke lappen engang. Men ifølge Google Maps var det en ganske rett fram rute, og bilen hadde GPS, så det skulle nok gå bra.

The National Wallace Monument.

Utsikt over Stirling

Vi satte av gårde fra Edinburgh litt etter kl. 09.00 på lørdags morgen, og satte kursen mot Stirling og The National Wallace Monument. William Wallace er nok mest kjent i Norge for å være han som Mel Gibson spilte i filmen Braveheart, og han er faktisk en nasjonalhelt i Skottland. Allerede før vi kom oss ut av byen hadde vi nok brutt en del trafikklover, som å ligge i feil fil i rundkjøringene og et av bildekkene holdt på å ligge igjen utenfor Stirling. Men vi kom oss til monumentet uten skader på hverken personer eller bil. Monumentet ligger oppå Abbey Craig, en liten ås som ligger 111 meter over havet. Uheldigvis regnet det da vi kom dit, men vi besteg den lille åsen fordi. Det er heldigvis vei hele veien opp, så det var ikke så ille å komme seg opp. Fra toppen er det vanligvis en flott utsikt over Stirling-området, men på grunn av regn og lave skyer fikk vi ikke sett mye. Monumentet, som er et tårn man kan klatre opp i, var også veldig stilig, og veldig unikt. Faktisk kunne vi se det på lang vei da vi kjørte mot det. Om man vil kan man gå opp de 246 trappetrinnene opp i tårnet, men vi synes det var litt for dyrt, pluss at vi var litt bak rute med tanke på tid, så vi bestemte oss for å droppe det og heller kjøre videre.

Landsbyen Luss

Kirken i Luss – jeg synes keltiske gravsteder er så fantastisk flotte!

Loch Lomond

Neste stopp var den lille landsbyen Luss som ligger ved Skottlands største innsjø, Loch Lomond. Vi hadde egentlig ikke undersøkt på forhånd hva man kan gjøre der, vi ville bare stoppe et sted ved Loch Lomond. Ifølge Google Maps så er det et skotsk klan-museum der, men det fant vi ikke. Landsbyen var dog utrolig koselig, men en liten kirke, turistbutikker og kaféer, omringet av fjell og Loch Lomond. Det var en del andre turister der òg, spesielt kinesere, så det er tydelig at det er en del folk innom der i turistsesongen. Vi gikk en tur rundt i landsbyen, så utover lochen og landskapet, før vi bega oss videre oppover høylandet mot Fort William.

Ved Falls of Falloch.

Fra Luss kjørte vi langs Loch Lomond nordover. På veien var det mange fine plasser vi kunne stoppet om vi hadde hatt mer tid, men man rekker jo så klart ikke alt på bare to dager! Vi stoppet dog ved en foss vi så langs veien Falls of Falloch, og tok en liten titt der, mest for å strekke på beina. Vi så ikke så mye av fossen egentlig, for det var et stykke å gå. Men det virket som det er en plass hvor man kan gå tur litt innover langs elva og fossen.

Videre forbi Loch Lomond kommer man endelig inn i min favorittdel av hele Storbritannia (så langt): Det skotske høylandet. Nesten med en gang man kjører inn i dette området er man omringet av høye fjell. Vi har jo fjell i Norge også, men disse er helt forskjellige, synes jeg. I Norge er det ofte trær på fjellene, eller man kan se det grå i fjellet. I Skottland er fjellene dekt av mose. De er grønne, gule, og røde. Det er så vakkert. Videre inn i Høylandet kommer man til Glencoe – en utrolig fantastisk plass. Dersom du har sett James Bond-filmen Skyfall skjønner du nok hva jeg mener, for det er her de filmet scenen med James Bonds barndomshjem. Noen scener fra Harry Potter-filmene er også filmet i dette området, og rundt Fort William.

Glencoe.

Etter Glencoe var vi plutselig i Fort William, hvor vi spiste middag før vi dro videre. Byen er hjem til Storbritannias høyeste fjell, Ben Nevis. Ben kommer fra det gæliske ordet beinn, som betyr fjell. Området er veldig populært å gå på fjellturer og skiturer – noe jeg gjerne gjøre ved en annen anledning! Det begynte å bli sent og sola var på vei ned, så vi var ikke så lenge i Fort William. Men en ting jeg liker med Fort William er at det gæliske språket er mye brukt der. Mange steder vi gikk forbi hadde gæliske skilter, som for eksempel bankene i hovedgata. Videre kjørte vi langs Loch Lochy (ja, det er et navn, hah!), og Loch Ness og så på solnedgangen.

Her står det «Bank of Scotland» på gælisk.

Fort William. Litt lengre til venstre og bak fjellet i bakgrunnen ligger Ben Nevis, Storbritannias høyeste fjell.

Da vi ankom Inverness begynte vi begge å bli rimelig trøtte og gledet oss til å finne senga. Først slet vi litt med å finne et sted å parkere, og da vi kom på hotellet og skulle sjekke inn sååååå viste det seg at mamma hadde greid å bestille rom til NESTE helg. Er det mulig? De hadde heldigvis ETT eneste rom igjen, og det fikk vi. Det var skikkelig flaks òg, fordi vi var der samme helgen som Inverness Marathon fant sted!

Solnedgangen over Loch Lochy

• Uæ, det monumentet ser nesten ut som et våpen eller noe, haha. Åh, jeg vil også til Skottland, må vel komme meg dit en gang. Og jeg er enig med deg i at kirkegårder er fine. Det er en i London jeg så gjerne skulle sett, men som jeg ikke rakk når jeg var der. Brompton Cemetery tror jeg den heter.

• Det har jeg ikke tenkt over, men når du sier det så ja, kanskje! Skottland anbefales på det sterkeste, du burde virkelig fra om du får sjansen! Åååh, Brompton Cemetery har jeg hørt mye om, men aldri vært der selv!