Vintertur til Budapest

I mitt forrige innlegg skrev jeg at jeg er blitt litt kjent med ei som heter Lauren. Jeg ble kjent med henne gjennom en kompis som bor i den byen jeg studerte bachelorgrad i. Han er en sånn person som bare har venner over alt, og jeg skjønner ikke hvordan han kommer i kontakt med alle disse menneskene, men nå har jo jeg blitt kjent med mange av hans venner òg, så det er jo bare bra for min del, da. Uansett, ei til som jeg er blitt kjent med via han er Fran. Fran er opprinnelig fra Hamburg, men studerer i Budapest. Vi begynte å snakke en del på Twitter og Facebook, og bestemte oss for at vi ville møtes. Først hadde hun lyst til å komme til Edinburgh og besøke meg, men det ble litt hektisk med tanke på andre planer hun hadde i vår, så jeg bestemte meg for å dra til Budapest for å besøke henne. Da fikk vi møtes, og jeg hadde jo aldri vært i Ungarn før!

1. februar i år fløy jeg ned for å besøke henne. Da jeg kom fram snødde og regnet det om hverandre, og det var sørpe over alt. Skoene mine ble klissvåte før vi rakk å komme oss til leiligheten hennes. Det er alltid litt nervepirrende å møte noen du har blitt kjent med på internett, men det gikk utrolig bra. Jeg tror aldri jeg har klaffet så bra med et menneske før, og vi snakker sammen hver dag enda nå to måneder etter jeg var i Budapest. Så det lover jo godt!

Fran og meg

Om kvelden da jeg ankom gjorde vi ikke spesielt mye. Vi dro ut og spiste burritos, før vi bare slappet av og sovnet etter hvert. Dag nummer to stod vi opp og gikk for å finne frokost. Vi endte opp på en café i den jødiske delen av byen, som hadde utrolig god french toast! Budapest har en lang historie av jødisk bosetting, og den største synagogen i Europa, den andre største synagogen i verden, ligger her. Været var fortsatt ganske dårlig denne dagen, og da vi gikk ned mot Donau-elven, var det så tåkete at vi ikke så over til andre siden. Fran sitt universitet ligger rett ved elven, så hun viste meg rundt. Etterpå hadde vi planer om å rusle opp mot parlamentsbygningen, men da vi kom dit var hele området, inkludert alle trikkene, alt var stengt fordi Putin var i byen! Så det var bare å glemme å komme seg i nærheten den dagen. Senere spiste vi middag på en restaurant jeg vil anbefale som heter Kajahu. Restauranten var litt stilig fordi bordene hadde dataskjermer i seg, slik at man bestilte mat og drikke via skjermen! I tillegg hadde de utrolig god mat. Jeg prøvde quesadilla, som var kjempegod.

Frokost på Solinfo Café

Corvinus University of Budapest

Dårlig med utsikt første dagen. Men sjekk de isflakene som fór nedover elva!

Middag på Kajahu

Tredje dagen hadde Fran en del ærender hun måtte ta seg av i forbindelse med skolen, men hun hadde tid til å bli med meg for å utforske noen severdigheter først. Vi tok bussen opp til Mattiaskirken og Buda-slottet. Utsikten fra toppen av åsen var fantastisk, med utsikt over Donau og byen. Dessverre hang det fortsatt igjen litt tåke og smog fra dagen før, men vi fikk heldigvis nyte utsikten en del fordi. Etter en times vandring rundt Mattiaskirken måtte Fran dra, mens jeg bega meg bort mot Buda-slottet. Slottet er i dag et museum, men siden været var så fint og jeg ikke hadde såå mye tid der, så gikk jeg heller en tur rundt slottet i solen for å nyte utsikten litt mer. Om kvelden dro vi til en Belgisk bar hvor de hadde over 200 belgiske øl! Det var spennende, jeg som ikke liker øl engang! Jeg prøvde en øl med kirsebærsmak, som faktisk ikke smakte så ille.

Matthiaskirken. Sjekk det taket!

Utsikt fra Matthiaskirken

Den ungarnske parlamentbygningen

Buda-slottet

Utsikt fra Buda-slottet

Utsikt fra Buda-slottet. Oppå åsen der ligger Citadellet.

Nest siste dag i Budapest tok vi det litt med ro på morgenen, før vi dro til St. Stefan Basilika, den største kirken i Budapest. Jeg vet ikke med dere, men jeg synes det er utrolig interessant å besøke kirker og andre religiøse bygninger når jeg er på tur. Jeg synes det er stilig at kirker er så forskjellige over alt. Bare se på taket på Mattiaskirken, for eksempel, man finner ikke kirker med slike tak i Norge! Kirker forteller mye om et land, både historisk og arketonisk, og mange av de er veldig imponerende bygd. St. Stefan Basilika var intet unntak, og man kunne til og med komme seg opp i toppen for å se utsikten over byen – en av mine andre favoritter når jeg reiser! Etterpå hadde vi veldig lyst på dessert og dro for å finne kake, haha. Om kvelden hadde en av Fran sine kompiser bursdag, så jeg fikk smakt litt på utelivet i Budapest.

I Erzsébet teri parken

Foran Ritz-hotellet i Budapest hvor Michael Jackson bodde en gang, har de nå et Michael Jackson minnetre!

St. Stefan Basilica

Utsikt fra St. Stefan Basilica

Oktogon T-bane-stopp

Siste dag og klar for avreise, men først hadde jeg veldig lyst til å besøke synagonen jeg nevnte – Dohány-synagogen. Jeg hadde aldri vært i en synagoge før, så jeg bestemte meg for å benytte sjansen til å besøke denne siden det er den største i Europa. Synagogen var veldig fin på innsiden! Utsmykkinger og davidstjerner over alt. Menn som besøkte den fikk en liten papirkippa som de måtte ha på seg. Det var også litt merkelig for jeg er jo mest vant til å se et stort bilde av Jesus oppe ved alteret, men i synagognen var det jo selvfølgelig ikke det. Det er jo også ganske sterkt og besøke mange synagoger i dag på grunn av holocaust. Dohány-synagogen ble forvandlet til en jødisk ghetto under krigen, og mange jøder ligger gravlagt her. Det er minnesmerker, gravstener, og lys tent over alt.

Dohány-synagogen

Inne i Dohány-synagogen

Jeg og Fran avsluttet oppholdet mitt i Budapest slik som da jeg ankom, med burritos (og dessert på Sugar!) ,før jeg dro tilbake til flyplassen. Budapest er en by jeg virkelig anbefaler om du vil bort en langhelg. Det er ikke så mange timer fra Norge, men byen er ganske forskjellig fra mange andre europeiske byer. Byen bærer et stort preg av sin kommunistiske bakgrunn, og ganske mange år med fattigdom etter kommunismens fall. Budapest har et veldig nedslitt preg over seg. Dersom du har vært i Barcelona, for eksempel, så har du nok lagt merke til at mange gamle bygninger er blitt restaurert, mens i Budapest har store deler av byen sett bedre dager. Men jeg likte dette ved byen, på en måte. Det gir byen et særpreg som ikke mange andre byer har. Man ser at byen er gammel og at den har vært brukt, og ikke bare er pusset opp igjen for å se fin ut. I tillegg er det veldig billig i Budapest. Mat, billetter til severdigheter og transport koster ikke mye. Og jo! T-banen i Budapest er noe av det mest sjarmerende jeg noen gang har sett. Den MÅ oppleves!

Drar lett tilbake for disse dessertene!